সকলোৰে আশংকা সঁচা কৰিয়ে এইবাৰ সেই অঘটন ঘটিল৷ বিন্ধাৰ সিপাৰৰ মুকলি ঠাইৰ ছাঁ-পোহৰৰ খেলা দেখি আকাশী নাৰী গৰাকী বিভোৰ হৈ পৰিল৷ খন্দাৰ মাজতে এবাৰ বিন্ধাৰে হাউলি ভালকৈ চাব খোজোতেই তেওঁ হঠাৎ সেইফালেদি তললৈ সৰি পৰিল৷
Sky Woman (1936), by Seneca artist Ernest Smith |
আকাশী নাৰীগৰাকী খৰগতিৰে তলৰ ভিন্ন পৃথিৱীখনলৈ আহিবলৈ ধৰিলে৷ সেইসময়ত তলৰ পৃথিৱী জুৰি আছিল এখন সুবিশাল মহাসাগৰ৷ সাগৰৰ জলচৰ জীৱ-জন্তুবোৰে ওপৰলৈ চাই সেইদিনা দেখা পালে আকাশৰ বিন্ধা এটাৰে কিবা এটা সৰি পৰিব ধৰিছে৷ সকলোৱে চাই থাকোঁতেই আকাশী নাৰীগৰাকী সৰি আহি পানীত পৰোঁ পৰোঁ হ’লহি৷ তেওঁ আহি পানীত পৰিলে এই পৃথিৱীৰ ভাৰসাম্যতা নষ্ট হ’ব বুলি ভয় কৰি জীৱ-জন্তুবোৰ বিতত হৈ জৰুৰী আলোচনাত বহিল৷ এই আচৰিত আকাশী নাৰীগৰাকী কোনে কেনেকৈ আকাশতে ধৰিবগৈ তাকে লৈ জীৱ-জন্তুবোৰৰ মাজত উত্তপ্ত আলোচনা হ’ল৷ আলোচনাৰ শেষত অৱশেষত এই দায়িত্ব দিয়া হ’ল ৰাজহাঁহৰ জাকটোক৷
কথামতেই কাম৷ ৰাজহাঁহৰ জাকটো তৎক্ষণাত আকাশী নাৰীৰ কাষলৈ উৰা মাৰিলে৷ সিহঁতৰ পাখিবোৰ জোৰাই লৈ এখন সুকোমল দলিচাৰ সৃষ্টি কৰি আকাশতে সেই নাৰীক আশ্ৰয় দিলে৷ সেই দলিচাত উঠি লৈ আকাশী নাৰী এই পৃথিৱী পালেহি৷
কানাডা ৰাজহাঁহৰ জাক (ফটো: Ken Billington) |
ৰাজহাঁহৰ জাকটোৱে আকাশী নাৰীগৰাকীক বেছিসময় দলিচাত ধৰি ৰখাটো সম্ভৱপৰ নাছিল৷ সেয়ে সকলো জীৱ-জন্তু মিলি ভৱিষ্যত কাৰ্য্যপন্থা থিৰ কৰিবলৈ আলোচনাত বহিল৷ দলিচাৰ পৰাই নাৰীগৰাকীয়ে দেখিলে চাৰিওফালে গোট খোৱা জলচৰ জন্তু আৰু চৰাই-চিৰিকটিবোৰ৷ সেইদলত আছিল লুন নামৰ হাঁহবিধ, উদ, বিভাৰ আদি জলচৰ জন্তু আৰু নানা প্ৰকাৰৰ মাছবোৰ৷ সেইদলৰ পৰাই ওলাই আহি এটা বৰকাছই আকাশী নাৰীক জিৰণি ল’বলৈ বুলি নিজৰ পিঠিখন পাতি দিলে৷ কৃতজ্ঞভাৱেৰে তেওঁ ৰাজহাঁহৰ দলিচা এৰি বৰকাছটোৰ পিঠিত বহিলহি৷
জন্তুবোৰে উপলব্ধি কৰিলে যে আকাশী নাৰীগৰাকী বাস কৰিবলৈ এডোখৰ ঠাইৰ প্ৰয়োজন৷ তেওঁ পানীত বাস কৰিব নোৱাৰে আৰু আকাশত উৰিবও নোৱাৰে৷ গতিকে সকলোৱে মিলি ঠিক কৰিলে, তেওঁৰ বাবে এডোখৰ মাটি বিচৰাৰ প্ৰয়োজন৷ জলচৰ জন্তুবোৰৰ কিছুমানে ক’লে, সেই সাগৰৰ গভীৰ তলিত মাটি পোৱা যাব৷ গতিকে সেই মাটি বিচাৰি যোৱাই উচিত কাম হ’ব৷
লুন চৰাই (ফটো: ৱিকিকমনছ) |
একেবাৰে শেষত বাকী ৰ’ল মাস্কৰেট (Muskrat) নামৰ এন্দুৰবিধ৷ সকলোৱে জানিছিল মাস্কৰেট জলচৰ হ’লেও গভীৰ পানীত সাঁতোৰাত বিশেষ পাকৈত নহয়৷ গতিকে সেই এন্দুৰবিধে আকাশী নাৰীৰ বাবে মাটি বিচাৰি যাব খোজাত বাকী জন্তুবোৰে বিশেষ আশা কৰিব নোৱাৰিলে৷ তথাপিও মাস্কৰেটে উৎসাহেৰে কণমানি ঠেং আৰু নেজডাল মাৰি মাৰি পানীত ডুব দিলে৷
বহুপৰলৈকে মাস্কৰেট উভতাৰ কোনো নাম-গোন্ধ পোৱা নগ’ল৷ তালৈ বাট চাই চাই জীৱ-জন্তুবোৰ ভাগৰি পৰিল৷ এটা সময়ত হঠাৎ পানীত বুদবুদনি উঠিল৷ সকলোৱে সেইফালে চকু দিলে৷ লাহে লাহে ওপঙি উঠিল মাস্কৰেটৰ প্ৰাণহীন শৰীৰটো৷
মাস্কৰেট (ফটো: ৱিকিকমনছ) |
আকাশী নাৰীক সহায় কৰিবলৈ গৈ মাস্কৰেট আওমৰণে মৰিল বুলি সকলো জীৱ-জন্তু গভীৰ শোকত বুৰ গ’ল৷ কিন্তু তাৰ মাজতে কোনোবাই দেখা পালে, মাস্কৰেটৰ হাঁতোৰাৰ মুঠি তেতিয়াও টানকৈ মৰা৷ সেই মুঠি খোলাত তাত ওলাই পৰিল এচপৰা মাটি৷
বৰকাছই ক’লে, ’মাটিখিনি মোৰ পিঠিতে দিয়া৷ ময়ে সেয়া ৰাখিব পাৰিম৷’
কথামতেই আকাশী নাৰীগৰাকীয়ে হাওলি লৈ বৰকাছৰ পিঠিৰ খোলাটোত মাটি চপৰা লেপি দিলে৷ বিন্ধাটোৰে সৰি পৰাৰ সময়ত আকাশী নাৰী গৰাকীয়ে জীৱন দায়িনী গছজোপাত এখন হাতেৰে থাপ মাৰি ধৰাৰ চেষ্টা কৰিছিল৷ তাৰ ফলত তেওঁৰ হাতৰ মুঠিত ৰৈ গ’ল জীৱন দায়িনী গছজোপাৰ পাত আৰু গুটিৰে সৈতে এটা ডাল৷ তেওঁ সেইখিনিকে বৰকাছৰ পিঠিৰ মাটিত সিঁচি দিলে৷
জীৱ-জন্তুবোৰৰ নিস্বাৰ্থ সহায় আৰু কৰুণাত অভিভূত হৈ তেওঁ কৃতজ্ঞতাৰ গীত এটি গালে আৰু মাটিৰ ওপৰতে ঘুৰি ঘুৰি নাচিলে৷ তেওঁৰ সুললিত গীত আৰু ভৰিৰ পৰশত সেই মাটি ক্ৰমাৎ বাঢ়িবলৈ ধৰিলে৷ আকাশী নাৰী আৰু জীৱ-জন্তুবোৰৰ সদিচ্ছা আৰু সহমৰ্মিতাৰ প্ৰভাৱতে সেই এচপৰা মাটিৰ পৰাই এটা সময়ত গৈ সমগ্ৰ পৃথিৱীখন সৃষ্টি হ’লগৈ৷ নিজে সিঁচা গছবোৰৰ আকাশী নাৰীগৰাকীয়ে প্ৰতিদিনে যত্ন ল’লে৷ তেওঁ সৰি পৰা বিন্ধাটোৰে সূৰ্য্যৰ পোহৰ পৰি গছবোৰ লহপহকৈ বাঢ়িবলৈ ধৰিলে আৰু এটা সময়ত তাৰ পৰাই ৰুক্ষ পৃথিৱীখন গছে-বনে সেউজীয়া হৈ পৰিল৷ সময়ত আকাশী নাৰীৰ যঁজা সন্তান দুটিৰ জন্ম হ’ল আৰু তাৰ পৰাই এই পৃথিৱীত মানুহৰো বংশ আৰম্ভ হ’ল৷
‘Turtle Island’ by First Nations Cree artist Jasyn Lucas |
এইবাবেই উত্তৰ আমেৰিকাক খিলঞ্জীয়া জাতিসমূহে এতিয়াও বৰকাছৰ দ্বীপ (Turtle Island) টো বুলি বিশ্বাস কৰে আৰু পূৰ্বৰ পাৰস্পৰিক সহমৰ্মিতা বজাই ৰাখি যুগ যুগ ধৰি ইয়াৰ প্ৰতিপালন কৰি আহিছে৷
(উৎস: Sky Woman creation story: Folklore among the Anishinaabe and Haudenosaunee First Nations in Canada and the United States)
“আকাশী নাৰীৰ কাহিনী” পঢ়ি ভাল লাগিল৷
ReplyDeleteধন্যবাদ কুলধৰ :)
Delete